A svět se točí dál

Junkers Ju 52/3m

Junkers Ju 52/3m
Junkers Ju 52/3m. Obrázek: Wikipedia, autor: Julian Herzog.

Junkers Ju 52/3m plnil během celé druhé světové války funkci německého víceúčelového dopravního letadla.

Junkers Ju 52/3m je třímotorový samonosný dolnoplošník pro tří až čtyřčlennou posádku a 19 cestujících, původně zkonstruovaný jako dopravní a transportní letadlo na střední tratě.

Typ Junkers Ju 52/3m byl navržen a vyroben jako civilní dopravní letadlo, nástupce úspěšných dopravních letadel Junkers W 33 a Junkers W 34. Později tento typ letadla převzala pod označením Junkers Ju 52/3m g3e Luftwaffe, poháněly je hvězdicové motory BMW-132A-3 o výkonu 541 kW, jedno otevřené palebné postavení pro kulomet v horní části trupu a jedno výsuvné na spodní části trupu. Později následovaly zdokonalené verze g4e.

Vlastní dopravní verzí, široce rozšířenou v německém letectvu, byl typ Junkers Ju 52/3m g5e poháněný motory BMW 132T-2 o výkonu 619 kW, bez výsuvného palebného postavení na spodní části trupu a s podvozkem ,který bylo možno upravit na kolový, plovákový nebo lyžový.

Dále se vyráběl typ g6e se zlepšeným rádiovým vybavením, g7e s autopilotem a větším prostorem. Vylepšenou verzí g6e pak byl typ g7e a g8e a g9e s motory BMW-132Z a úpravou pro vlečení bezmotorových letadel, g11e s motory BMW-132L a g14e s opancéřováním a lepší výzbrojí a Ju 52/3m MS byla odminovací verze tohoto letadla.

Letadlo Junkers Ju 52/3m se vyrábělo v letech 1932 až 1945.

Po druhé světové válce létaly Ju 52/3m v různých armádách i u civilních leteckých společností včetně našeho vvojenského dopravního letectva a Československých aerolinií.


Další články:

Jehličnatá dřevina tis červený dorůstá až 20 metrů do výšky.

Jako létající drahokam se označují různé druhy ptáků.

Severočeský zámek Peruc se nachází asi 14 kilometrů od okresního města Louny.

Historický zámek Orlík obklopují ze tří stran vody Orlické přehrady.

Postupný konec parní trakce probíhal od 30. let dvacátého století.

Klasicistní zámek Korozluky sahá svými kořeny až ke gotické tvrzi.

Dravec orel skalní představuje velice elegantního letce.

Afričtí kočkodani zelení používají podobný výraz pro orla a dron, což vypovídá o jejich řeči.

Barokní zámek Kácov doplňuje farní kostel a poplužní dvůr.

Motýl batolec červený obývá mírný pás Eurasie.

Do různých tvarů broušený červený drahokam rubín patří mezi nejcennější drahokamy.

Africký kočkodan diadémový obývá savany, lesy a pralesy.

A svět se točí dál

Junkers Ju 52/3m je původně civilní dopravní letadlo později armádním letectvem využívané jako transportní a výsadkový letoun.

A svět se točí dál.