Když se v roce 1897 otevíralo mělnické lodní překladiště, začal být budován laterální plavební kanál Mělník-Vraňany, který zkrátil cestu po Vltavě a jehož součástí je také zdymadlo Hořín.
Zdymadlo Hořín, které projektoval František Sander, bylo uvedeno do provozu v roce 1905. Skládá se ze dvou vedle sebe umístěných plavebních komor, které překonávají výšku 8,5 metru, což je nejvyšší překonávaný plavební stupeň v úseku Praha-Mělník.
Dnes je zdymadlo Hořín stále funkční technickou památkou a část jeho původního technického vybavení je vystavena vedle plavebních komor, které jsou v současnosti hydraulické a řízené počítačem.
Další články:
Jezevec lesní patří do čeledi lasicovitých.
Mariina vyhlídka Jetřichovice skýtá výhled na České Švýcarsko.
Velká čínská zeď se táhne do délky 4800 kilometrů.
Na zámek Zbiroh měla ve dvacátém století zálusk i armáda.
Mravenec lesní vytváří typická hnízda.
Kalifornský most Golden Gate v San Franciscu je dnes silně dopravně vytížen.
Jak přišla Velká sfinga v Egyptě o svůj nos a kdy k tomu došlo.
Tučňák patagonský hnízdí na subantarktických ostrovech.
V antarktických vodách žijící tučňák císařský váží kolem 40 kilogramů.
Zámek Zbraslav obklopuje anglický park.
Romantický zámek Žleby se nachází 25 kilometrů od Kutné Hory.
Zámek Chyše požívá ochrany jako kulturní památka.
Velká sfinga v Gíze zažila během dějin celou řadu mnohdy i překvapivých zvratů.
Nejdelší most světa stojí v Číně.
Zdymadlo Hořín následuje na laterálním plavebním kanálu Mělník-Vraňany po zdymadlu Miřejovice, překonává výšku vzdutí Vraňanského jezu.