Železniční tratě musí mít co nejmenší sklony, aby lokomotivy uvezly co nejtěžší vlaky a při jízdě po spádech je dokázaly ubrzdit. Zároveň je však nutné, aby měly železniční trati co nejpřímější směr a umožňovaly vlakům vysoké rychlosti. Stavby železničních tratí se proto neobejdou bez technicky náročných terénních úprav, galerií ve svazích, tunelů a mostů.
Železniční mosty se svojí konstrukcí od mostů silničních v mnohém liší. Především proto, že musí vyhovovat jízdě značně těžkých vozidel. Při průjezdu těžké vlakové soupravy totiž dochází k mnohem většímu bodovému zatížení než na silničních mostech.
Nejstarší železniční mosty jsou kamenné nebo cihlové, ty mají nižší nosnost. Později se používala ocelolitina a ještě později se začaly stavět mosty ocelové a železobetonové, případně kombinované.
Ve světě existuje řada pozoruhodných železničních mostů, konstrukčně smělých, stavebně a zvláště rozměrově pozoruhodných. Do stavby velkých mostů se kdysi pustili stavitelé amerických železnic v divoké přírodě Západu. Neměli vhodný materiál, a tak mosty stavěli dřevěné, s tzv. sirkovou konstrukcí.
V Evropě se stavělo především z kamene a oceli. Zvláštní jsou železniční mosty poblíž námořních přístavů ve Francii, Belgii, Nizozemí i na jiných místech. V Rakousku je postavený velký most přes Dunaj v Tullnu, dlouhý více než 400 metrů. Rumunsko a Bulharsko spojuje přes Dunaj obrovský most, který slouží jak železniční, tak silniční dopravě. Britové mají most krále Alberta z roku 1859 dlouhý 671 metrů. Jiný most, celý trubkový, je v Severním Wallesu a je 559 metrů dlouhý. Přes řeku Fort vede most z roku 1890, dlouhý dokonce 2528 metrů s rozpětím nejdelšího pole 521 metrů a výškou nivelity od hladiny 48 metrů.
V Kanadě stojí slavný most Victoria Montereal, dlouhý 2012 metrů, na trati mezi Monterealem a stanicí St. Lambert. V Quebecu byl postaven 988 metrů dlouhý železniční most přes řeku St. Laurent. Ve Francii byste na trati Chartres-Bordeaux našli most dlouhý 2198 metrů. A tok by se daly vyjmenovávat pozoruhodné železniční mosty dále.
Také na českých železnicích byly postaveny unikátní mosty. Jedním z nich je viadukt z pískovcových kvádrů, vedoucí přes Karlínské údolí v Praze. Byl postaven podle návrhu geometra Aloise Negrelliho v roce 1851 a při svém dostavění měl 87 oblouků a délku 1111 metrů. Dnes je po několika přestavbách kratší. Typický příhradový most z roku 1871, dlouhý 250 metrů, vede přes řeku Vltavu pod pražským Vyšehradem.
Zajímavý železniční most stojí za stanicí Drahotuše u Hranic na Moravě, kde trať překonává příčné údolí po 300 metrů dlouhém, technicky unikátním mostě. Pozoruhodné jsou vícekolejné mosty v Přerově a Plzni. V eZnojmě je zase jiný umikát, most přes Dyji vysoký 45 metrů. Milovníci dodnes sloužících technických památek si u nás také přijdou na své. Například starý 35 metrů vysoký most stojí u Sychrova na dráze mezi Turnovem a Libercem. Stejně vysoký je i kamenný most u zastávky Novina v Lužických horách blízko Ještědu. Půvabný je most u Smržovky v Jizerských horách, vysoký 26 metrů, či most přes Jizeru poblíž Kořenova, který je o pouhý jeden metr nižší.
Našim železničním mostům pravděpodobně kraluje ivančický viadukt u Moravských Bránic. Ve výšce 42,7 metrů nad údolím se již od roku 1868 tyčí příhradová konstrukce mostu dlouhého 373,7 metru.
Dnes je v ivančiském údolí most nový, plnostěnný, vítkovické konstrukce, který byl dokončen v roce 1978. Po jeho otevření zůstal starý most na svém místě jako technická památka
Unikátními železničními mosty se může pochlubit i slovenská Bratislava. Smělý ocelový most přes Dunaj je také v Komárně. Východně od Margecan je blízko bujanovského tunelu slavný ružinský viadukt, vedoucí přes Hornád.
Železniční mosty stojí za shlédnutí, jsou většinou nejen technicky zajímavé, ale mnohdy i romantické a vypovídající mnohé o historii železnice.
Další články:
V antarktických vodách žijící tučňák císařský váží kolem 40 kilogramů.
Zámek Kladruby nad Labem je spojen s chovem koní.
Americké hořící město Centralia v Pensylváni, v jehož podzemí hoří uhelné sloje.
Jak přišla Velká sfinga v Egyptě o svůj nos a kdy k tomu došlo.
Tučňák patagonský hnízdí na subantarktických ostrovech.
Město Jáchymov je lázeňské město stříbra, radia a léčivých vod.
Kalifornský most Golden Gate v San Franciscu je dnes silně dopravně vytížen.
Nejdelší most světa stojí v Číně.
Na zámek Zbiroh měla ve dvacátém století zálusk i armáda.
Vodní zámek Blatná snoubí gotiku, renesanci, baroko a novogotiku.
Artróza je onemocnění kloubů.
Velká sfinga v Gíze zažila během minulosti celou řadu překvapivých zvratů, jimiž se zapsala do dějin.
Skalní město Petra v Jordánsku je obklopené neprostupnými horami.
Romantický zámek Žleby se nachází 25 kilometrů od Kutné Hory.
Železniční mosty se od mostů silničních svojí konstrukcí v mnohém liší, protože nesou značně těžší vozidla.