A svět se točí dál

Vrtulník Schweizer 269

Vrtulník Schweizer 269
Vrtulník Schweizer 269. Obrázek: Wikipedia, autor: Robert Frola.

Malý cvičný vrtulník Schweizer 269, byl vyvinut v roce 1956 (tehdy ještě firmou Hughes) jako výcvikový stroj pro potřeby amerického letectva. V roce 1983 byla společnost Hughes zakoupena firmou Schweizer, která ve výrobě tohoto vrtulníku nadále pokračuje.

Jedná se o lehký víceúčelový a cvičný vrtulník poháněný vzduchem chlazeným šestiválcovým plochým pístovým motorem Lycoming HIO-360-B1A o výkonu 134,2 kW (180 k).

Maximální počet osob přepravovaných na palubě vrtulníku Schweizer 269 jsou dva lidé, 1 pilot a 1 cestující nebo pilotní žák. Při tomto zatížení je vrtulník schopen doletět až do vzdálenosti 233 kilometrů, při běžné cestovní rychlosti 120 km/h. Maximální rychlost vrtulníku Schweizer 269 je 145 km/h.

Vrtulník Schweizer 269 postrádá hydraulické systémy, všechny ovládací letové prvky jsou přímo napojeny na řídící páku v kokpitu stroje.


Další články:

Jaký je tvar dešťových kapek a jak tento jejich tvar vzniká.

První větrná turbína Haliade-X byla uvedena do provozu na pobřeží v rotterdamském přístavu.

Hořčice čínská pochází z oblasti na hranici Indie a Číny.

Město Petrohrad v Rusku se pyšní celou řadou unikátních architektonických památek.

V jordánské poušti se nachází skalní město Petra obklopené těžko prostupnými horami.

Vzácné české korunovační klenoty dal zhotovit český král a římský císař Karel IV.

Způsob, jak vzniká med, důležitý pro život včel.

Čínské datle plodí cicimek datlový.

Ocelová rozhledna Orlík je vestavěna do dvaadvacetimetrové věže stejnojmenné zříceniny hradu.

Listnatý strom papírovník čínský roste v Číně a v kopcích jihovýchodní Asie.

10 metrů vysoká dřevěná rozhledna Vysoký vrch skýtá přístup po žebříku.

Dvanáct metrů vysoká turistická rozhledna Děd u Berouna stojí na vrcholu stejnojmenného vrchu.

Starověké město Athény si prošlo během své historie řadou rozkvětů a úpadků a dnes opět prosperuje.

A svět se točí dál

Hlavním poznávacím znamením vrtulníku Schweizer 269 je třílistý hlavní rotor, což nebývá u ultralehkých vrtulníků zvykem.

A svět se točí dál.